Vorige week las ik op Retailnieuws.nl dat Kwantum erover denkt om weer winkels te openen in de binnensteden. “Binnensteden zijn een groeimarkt voor Kwantum”, vertelde Kwantum topman Rob Berns tijdens een nieuwjaarsreceptie.
Ik denk dat hij daar gelijk aan heeft. Coolblue.nl, Fietsenwinkel.nl en Belsimpel.nl openen niet voor niets fysieke winkels in- en rondom de binnensteden. Praxis is bezig met de uitrol van 'Praxis om de hoek' en IKEA heeft afgelopen jaar zelfs een tijdelijke Gift Shop geopend in het centrum van Utrecht.
Consumenten willen producten voelen, ruiken, proberen en beleven. In de winkels van Coolblue kun je headphones niet alleen uitproberen, maar - omdat er een spiegel bijstaat - ook bekijken. “We moeten er ook een beetje goed uitzien met die dingen toch?”, aldus Pieter Zwart van Coolblue.
Als ik zie hoe druk gemeentes zijn met het opwaarderen van hun binnensteden, bezig zijn met centrumplannen en compacte binnensteden, dan kan het niet anders dan dat het een feestje gaat worden in de binnenstad 3.0.
En de gemeentes (maar ook de grote retailers) hebben daarbij ook de zelfstandige ondernemers nodig die een binnenstad nét even die unieke uitstraling of gezellige sfeer geven. Kijk maar wat verschillende steden hierover zeggen:
- Venlo - “In de Venlose binnenstad is het goed toeven. De stad is rijk aan unieke winkeltjes en fijne bekende zaken”
- Nijmegen - “In het mooie historische stadsgedeelte vind je unieke winkels en speciaalzaken die je zeker nergens anders tegenkomt dan in het centrum van Nijmegen. En in de lente brengen de vele terrasjes extra sfeer”
- Hengelo - “Van ketens tot lokale boetiekjes: ons winkelcentrum heeft het! En struin eens door onze gezellige straatjes. Daar vind je food, vintage, interieur en allerlei leuke gadgets”
- Ommen - “Ronddwalend door kleine straatjes en door steegjes, lopend rond de kerk kom je in het centrum van Ommen allerlei leuke winkeltjes tegen waar je nog lekker kan struinen en die hun eigen collecties tonen. Het straatbeeld is hierdoor onderscheidend van de meeste grote winkelsteden”
De Groningse Zwanestraat is benoemd tot leukste winkelstraat van Nederland van 2017. Waarom? "Het is écht een straat met een winkelstraat-uitstraling. Daarnaast is het winkelaanbod enorm gevarieerd en vind je hier alleen maar zelfstandige ondernemers” aldus Cor Dijkstra, voorzitter van de winkeliersvereniging. In 2016 was de Amsterdamse Czaar Peterstraat de leukste winkelstraat van Nederland, in 2015 was dat de Folkingestraat in Groningen. De straten werden geroemd vanwege de zelfstandige winkels met een origineel en gespecialiseerd aanbod.
De zelfstandige ondernemers maken nu juist het verschil in de binnenstad en dat is nu net wat veel ondernemers niet in de gaten hebben. Veel ondernemers zien de komst van de grotere retailers eerder als een bedreiging dan als een kans. Realiseer je dat die grote spelers voor extra traffic in en rondom de binnenstad gaan zorgen. Lift mee met de aantrekkingskracht van die retailers, zorg ervoor dat je positionering en uitstraling staan als een huis. De mensen die voor je winkel langslopen moeten in één oogopslag kunnen zien wat je te bieden hebt, waar je voor staat, wat ze bij je kunnen kopen én wat je toegevoegde waarde is.
Werk samen als winkelier en horecaondernemer
Word een speciaalzaak, laat mensen voelen, ruiken, proberen en beleven. Haal internet naar je winkel, waardeer je winkel op, beloon je vaste klanten, kijk kritisch naar je uitstraling, je personeel, je advies, je assortiment, je boodschap, je huisstijl, je marketing, enz. Zorg dat je klaar bent voor winkelen 3.0 in de binnenstad 3.0!
En misschien het allerbelangrijkste: werk samen! Doe dat nu, ga niet alleen het wiel uitvinden, ga nu niet in je eentje mensen naar het centrum trekken met dure advertenties in kranten of regionale radio. “Winkeliers hebben elkaar nodig in de strijd om de winkelende passant. Alleen zo kunnen ze voor een aantrekkelijk winkelgebied zorgen waar consumenten hun luie stoel voor uit willen komen” zei Henk Hofstede Sector Banker Retail van ABN Amro begin 2017 nog tegen NU.nl.
Je kunt samen met je collega-ondernemers snel schakelen en mooie dingen bedenken. De grote jongens werken niet samen. Maak er gezamenlijk een feestje van. Betrek de horeca erbij, organiseer een braderie of speciale koopavond. Zorg voor toegevoegde waarde, sfeer en beleving. “Vandaag even naar Belsimpel.nl en dan gelijk even kijken in dat gezellige winkelstraatje.”
Zet jezelf en je winkelstraat of binnenstad op de kaart en kijk of je er samen met je collega’s voor kunt zorgen dat mensen dat ‘gezellige winkelstraatje’ gaan leren kennen via Facebook, mond-tot-mond reclame of elkaars winkels. Wacht niet te lang maar doe het samen. Je collega winkeliers, horecaondernemers en misschien ook wel de grote ketens zullen je dankbaar zijn.
Bronnen:
- https://retailtrends.nl/news/51533/kwantum-ziet-kansen-in-de-binnenstad
- https://www.ad.nl/utrecht/primeur-in-nederland-tijdelijke-ikea-giftshop-op-vredenburgplein-utrecht~a1c66a21/
- https://www.praxis.nl/om-de-hoek
- https://indebuurt.nl/denhaag/nieuws/nieuw-in-denhaag/coolblue-is-open-en-zo-ziet-het-eruit~18889/
- https://www.venloverwelkomt.nl/
- https://www.centrumnijmegen.nl/winkels
- https://www.hengelopromotie.nl/winkelen
- http://www.winkeleninommen.nl/
- https://www.nu.nl/groningen/4529277/groningse-zwanestraat-benoemd-leukste-winkelstraat-van-nederland.html
- https://www.nu.nl/ondernemen/4530618/winkeliers-samen-overleven-als-dooie-boel-is-red-niet.html