Je ziet het niet zo heel vaak bij winkels in de binnenstad maar samenwerken is een goedkope en zeer efficiënte manier om reclame te maken. Als je een ondernemer vraagt wat de top 5 van zijn/haar marketingactiviteiten is dan denk ik dat het lijstje er ongeveer zo uit gaat zien:
- Een advertentie in de krant
- Het onderhouden van een eigen Facebookpagina
- Het tweemaal per jaar uitbrengen van een reclamefolder van een leverancier
- Een reclamebord of menukaart voor de winkel zetten
- Het hebben van een website
Wist je dat als je gaat samenwerken je minstens het dubbele aan extra marketingactiviteiten kunt creëren? En dit samenwerken bestaat ook gewoon en er is een zelfs een speciale naam voor: Collaborate Marketing. Twee (of meer) bedrijven die elkaars producten of diensten aanprijzen en elkaar onder de aandacht brengen van hun eigen klanten.
Het werkt veelal het beste als de bedrijven aan elkaar gerelateerd zijn zoals bijvoorbeeld een wijnwinkel en een kaaswinkel maar buren, hele straten of complete binnensteden kan natuurlijk ook.
Hieronder vind je 10 voorbeelden om een samenwerking op te zetten. Ik hoop dat ik je hiermee op ideeën breng.
- Shop-in-shop
- De klanten iets laten proeven
- Klanten prijzen artikelen aan
- Reclame in elkaars winkel
- Spaarsysteem
- Gastblog
- Berichten van elkaar op Facebook delen
- Samen een VIP koopavond organiseren
- Gezamenlijke actie
- Prijsvraag
1. Shop-in-shop
Afgelopen zomer was ik bij Hillie de Weert van Wido Double Fashion in Staphorst. Hillie is eigenaresse van deze kledingzaak voor kinderen en heren. De winkel heeft een ruim assortiment van bekende merken, zoals Name It, Cars Jeans, Only & Sons en Petrol.
Omdat ze steeds meer vraag kreeg naar sneakers, besloot Hillie de stoute schoenen aan te trekken en stapte ze naar Jeroen Vriend, van Vriend Sport en Fashion in Meppel. “Jeroen was gelijk enthousiast”, vertelt Hillie. “Samen kwamen we op het idee van een ‘shop-in-shop’ concept. Niet veel later stond er een prachtige schoenenwand vol sneakers van de merken Adidas, Converse, Nike en Björn Borg in de winkel.”
“We zijn voorzichtig begonnen met kindermaten, maar inmiddels hebben we van de meest gangbare modellen ook heren- en damesmaten op voorraad”, zegt Hillie. “Als we een maat niet meer op voorraad hebben, bellen we naar Vriend en laten we de schoenen alsnog naar Staphorst komen. Ook komt het natuurlijk voor dat mensen zelf even bij Vriend gaan kijken.”
Deze vorm van samenwerking is voor beide partijen interessant. Vriend Sport brengt sneakers onder de aandacht in Staphorst en heeft daar als het ware een ‘dealer’ zitten. Wido Double Fashion heeft op deze manier een completer assortiment. Mensen hoeven niet meer naar een andere winkel voor sportschoenen en haar klanten kunnen gelijk kijken hoe de schoenen bij bijvoorbeeld een broek staan.
2. De klanten iets laten proeven
Elke winkel of restaurant heeft wel een plek voor een schaaltje koekjes, chocolaatjes of iets anders lekkers. Koffie, zuivel van een boer uit de buurt of mini-cupcakes van dat leuke cupcakewinkeltje verderop in de straat.
Op deze manier laat je jouw klanten kennis maken met de producten van een collega-ondernemer. Ikzelf vind het erg gastvrij en het roept bij mij iets positiefs op. Waarom? Omdat je iets lekkers weggeeft zonder daar iets voor terug te verwachten (een verkoop).
Je hoopt natuurlijk wel dat jouw klanten naar je collega’s gaan maar dat is niet aan jou. Je zorgt er natuurlijk voor dat je iets over het product kunt vertellen en waar het te koop is maar dan houdt het op.
Belangrijk bij deze vorm van samenwerking is wel dat het spontaan blijft, dus niet elke dag brokken speculaas in je winkel maar af en toe. Je klanten moeten er niet aan wennen, dan blijft het bijzonder. Maak ook goede afspraken met je collega om te kijken of het voor jullie beiden wel iets oplevert.
Een ander voorbeeld is dat je als restaurant een paar kleine hapjes kunt serveren op zaterdagmiddag in een drukke winkel rondom jouw restaurant. Eventueel wat kortingsbonnen erbij als men ’s avonds komt eten. En zo zijn er vast nog veel meer voorbeelden te bedenken.
3. Klanten prijzen artikelen aan
Deze manier van samenwerking is er één tussen consumenten en ondernemers. Vorig jaar waren wij op zoek naar een cadeau voor onze zoon van 6 jaar. De verkoper dacht met ons mee en we kwamen uiteindelijk uit bij Kapla. Daar stond een doos met 200 plankjes voor 40 euro. De verkoper liep even naar de kassa en wij stonden te kijken naar de Kapla en vroegen twee dingen af: “Waarom zijn 200 plankjes zo duur en gaat onze zoon hier wel mee spelen?”
We stonden erg te twijfelen totdat er een klant aan kwam lopen. “Gewoon doen”, zei ze. “Ik heb drie kinderen en ze spelen er bijna elke dag mee, we zitten te denken om er nog een doos bij te kopen.” We waren gelijk overtuigd, hebben de doos gekocht en onze zoon speelt er bijna dagelijks mee.
Op websites zie je dit als recensies van boeken of reviews bij artikelen voorbijkomen. In enkele boekwinkels zie je dit principe terugkomen als een buikbandje om een boek. Het is een klein, vaak handgeschreven berichtje.
Als je een winkel of restaurant hebt zou je dit ook prima kunnen inzetten. Laat bijvoorbeeld een tevreden klant zijn/haar ‘review’ op een kaart schrijven en leg het bij het artikel of verwerk het in de menukaart.
Ons kaartje had er bijvoorbeeld zo uitgezien: “Ondanks de flinke prijs voor 200 plankjes raden wij iedereen deze doos Kapla aan. Onze zoon van 6 speelt er bijna elke dag mee en maakt de mooiste creaties. Wij denken echt dat het zijn fantasie en creativiteit ten goede komt.”
4. Reclame in elkaars winkel
In bijna alle winkels of restaurants waar ik geweest ben was wel ruimte voor een poster, monitor of een TV scherm. In de garderobe, etalage, op de toonbank of zelfs op het toilet, er was altijd wel een plekje te vinden.
Als je nu met een collega afspreekt dat je op die plekken reclame voor elkaar kunt maken dan adverteer je dus, waarschijnlijk met gesloten beurs, in elkaars bedrijven.
Een poster is zo gemaakt en als je het helemaal goed wilt doen maak je een gezamenlijke Powerpoint presentatie of maak je gebruik van narrowcasting. Bij deze vorm van samenwerking hoeft het niet bij 2 bedrijven te blijven.
Op deze manier kom je onder de aandacht van de klanten van je collega(s). Misschien komen de klanten van je collega uit een ander verzorgingsgebied dan die van jezelf en vice versa. Zorg er wel voor dat je iets over je collega kunt vertellen als je vragen krijgt van je eigen klanten. Bespreek vooraf wat jullie unieke eigenschappen (positionering) zijn. Succes gegarandeerd!
5. Spaarsysteem
In een blog waarbij het over samenwerkende winkeliers en/of restauranthouders gaat mag een spaarsysteem (natuurlijk) niet ontbreken.
Als ik alle spaarkaarten, passen, stempelkaarten en stickers die ik in de loop der jaren ontvangen heb in mijn portemonnee zou doen dan weet ik zeker dat ik de rits niet meer dicht kan krijgen.
De kappers, slagers, Hema’s, benzinestations van deze wereld snappen wel dat wij consumenten nu eenmaal graag sparen maar zien niet (of willen niet zien) dat sparen een perfecte manier is om samen te werken.
Ontwikkel als collega’s, straat, binnenstad, stadsdeel, dorp, regio of stad een gezamenlijk spaarsysteem. Accepteer elkaars passen of kaartjes waardoor een samenwerking op 'klantkaart niveau' ontstaat. Geef dubbele punten weg tijdens de koopavond of organiseer een Sinterklaas- en kerstactie waarbij consumenten mooie prijzen kunnen winnen door een notaris een uniek pasnummer te laten trekken. Organiseer een VIP Koopavond waar alleen mensen met een spaarpas mogen komen.
Laat mensen sparen voor leuke cadeaus, waarde- of kortingsbonnen uit elkaars winkels. Op deze manier breng je collega-ondernemers onder de aandacht van een breder publiek. En natuurlijk is samenwerken een beetje ‘eng’ maar maak vooraf goede afspraken en zie de toegevoegde waarde van deze samenwerking.
6. Gastblog
Een blog is erg interessant voor ondernemers die met hun korte verhalen andere mensen willen helpen, inspireren of op ideeën willen brengen. Als bijkomstigheid is het ook nog eens heel erg leuk om hogerop in de zoekmachines te komen (en te blijven). Toegegeven, het moet een beetje bij je passen, maar als je eenmaal de eerste stap gezet hebt ga je het zeker leuk vinden.
En trouwens, het is helemaal van deze tijd om online stukjes te schrijven over dingen die je bezighouden of waar je verstand van hebt. Vroeger (nou ja enkele jaren geleden) zag je dit veel in kranten. Een notaris die iets schreef over praktische, juridische en financiële zaken die bij een scheiding komen kijken of een dierenarts die schreef over het voorkomen van blaasgruis bij katten.
Een blog is niet veel anders dan het stukje van de notaris of dierenarts; je schrijft iets over waar je verstand van hebt, wat je bezighoudt of wat je leuk vindt. Je plaatst dit op je eigen website en daarna als link op bijvoorbeeld je Facebookpagina. Nóg leuker wordt het als je een gastblog mag schrijven voor een collega.
Dit werkt dan wel het beste als er overeenkomsten of raakvlakken zijn. Op een blog van een meubelzaak is een gastblog van een verf- en behangspecialist met daarin goede informatie over verf en behang in relatie tot meubels een prima aanvulling. Op deze manier kom je onder de aandacht van de klanten en/of websitebezoekers van de meubelzaak. Grote kans dat ze ook even op jouw website gaan kijken.
7. Berichten van elkaar op Facebook delen
Vorig jaar was ik als gast uitgenodigd bij Vereniging Plaatselijk Belang Oldemarkt om iets te komen vertellen over samenwerking. Naast een aantal zaken die in mijn ogen beter konden in Oldemarkt was na afloop veel te doen over mijn Facebookverhaal.
Als voorbereiding had ik alle bedrijven in en rondom Oldemarkt op Facebook opgezocht en gekeken naar wat deze bedrijven de afgelopen 3 maanden gepost hadden. Bij elkaar hadden de bedrijven ruim 13.000 volgers op Facebook en wat bleek? Bijna niemand deelde een bericht van een ander bedrijf. Ook stonden er een aantal winkelpanden leeg maar ik zag dat niemand hierover schreef op Facebook.
In Hasselt werd een bericht over een (langdurig) leegstaand pand 194x gedeeld. De actie had succes want enkele maanden later was Hasselt een Mitra slijterij rijker en een leeg winkelpand armer.
Iets van elkaar delen heeft iets van gunnen. “Ik gun jou dat je onder de aandacht komt van mijn volgers”. Het is leuk, laagdrempelig en kost niets. Het maken van afspraken is hierbij wat lastiger maar gebruik je gezonde verstand: “Ik deel iets leuks van jou waarvan ik verwacht dat mijn volgers blij worden, ik hoop dat je in de toekomst hetzelfde ook met een bericht van mij wilt doen”.
8. Samen een VIP koopavond organiseren
Stel je hebt een kinderkledingzaak en je wilt iets speciaals doen voor je vaste klanten. Nodig in het voor- en najaar al je vaste klanten uit voor een (besloten) VIP Koopavond om de nieuwe collectie te laten zien. Selecteer je klanten vanuit bijvoorbeeld je klantenbestand, spaarsysteem, Facebook of e-mailprogramma.
Vraag daarnaast een aantal collega’s om je avond net dat extra’s te geven waardoor het de moeite waard is om langs te komen. Hierbij kun je denken aan:
- Een fotograaf gespecialiseerd in kinder fotoshoots
- Een restaurant met lekkere hapjes
- Een fietsenwinkel met kinderfietsjes en loopfietsjes
- Een schoenenwinkel met kinderschoenen
- Een baby- en kleuterwinkel met kinderstoelen, autozitjes en kinderbedjes
Vraag de deelnemende winkels om jouw bericht via bijvoorbeeld Facebook te delen en schakel ook de plaatselijke pers in. Start een beetje op tijd met reclame maken en zorg ervoor dat als er mensen zijn die nog nooit iets bij jou gekocht hebben (en dus eigenlijk niet mogen komen) zich eenvoudig kunnen aanmelden om toch een kijkje te nemen.
9. Gezamenlijke actie
Je kunt eigenlijk met collega’s uit elke branche samenwerken. In Meppel hadden Bakker Bart en Paintdiscount.nl een leuke actie:
Omdat de meeste mensen tijdens de december feestmaand vooral bezig zijn met cadeautjes en eten, zoekt Paintdiscount.nl een passende attentie voor al haar klanten in deze periode. Iedereen die gaat schilderen of behangen ontvangt vanaf 1 december van Paintdiscount.nl een bon voor een kopje koffie met een amandelstaaf bij Bakker Bart Meppel.
Voor de mensen die rond de feestdagen nog graag hun huis willen aanpakken, de verkoop van hun woning willen bevorderen of hun nieuwe woning willen voorzien van een eigen stijl ligt een waardebon te wachten. Voorwaarde is een minimale besteding van 20 euro in de winkel aan de Hugo de Grootstraat in Meppel.
De bedrijven hadden een poster laten maken en in elkaars winkels gehangen voor meer naamsbekendheid over en weer.
Als je er even voor gaat zitten weet ik zeker dat je ook leuke acties bedenkt. Hier alvast een aantal die ik bedacht heb:
- Bij aankoop van een paar schoenen mag je leuke sokken ophalen bij een kledingzaak
- Na een bezoekje aan de kapper krijg je een waardebon van 5 euro te besteden bij de drogist aan haaraccessoires
- Bij aankoop van een elektrische fiets krijg je een bos bloemen thuisbezorgd
- Als je een bonenkoffiemachine koopt bij de huishoudspeciaalzaak krijg je een waardebon van de koffiespeciaalzaak voor een zak koffiebonen
Je ziet, opties genoeg.
10. Prijsvraag
Deze vorm van samenwerken is vooral leuk als er veel bedrijven aan meedoen, bijvoorbeeld een winkelstraat, winkelcentrum of binnenstad. Je kunt iets winnen door te winkelen in die straat, centrum of stad.
Het enige wat je hiervoor nodig hebt is naast reclame alleen mooie prijzen en een manier om mensen te selecteren. Binnen Doddledays is dat het unieke pasnummer maar een kassabon met achterop de NAW-gegevens van de klant is ook prima. Je kunt ook een speciale bon drukken en die in laten leveren bij de deelnemende winkels. Dit soort acties zie je vaak rond de Sinterklaas en Kersttijd maar dit kan natuurlijk het hele jaar door.
Laat de plaatselijke notaris de winnaar trekken en zorg voor mooie prijzen. Gewoon even een Whatsapp groepje aanmaken met je collega’s en overleggen maar.
Dat waren ze. Tien tips om samen te werken. Doe er je voordeel mee!