Marketing voor horeca en retail
Om succesvol te zijn in retailland 2018 vinden wij dat je naast een goede positionering en voldoende samenwerking met collega ondernemers je marketing goed voor elkaar moet hebben. Alleen een advertentie in de krant en een stoepbord voor je restaurant is niet meer van deze tijd. Zorg voor verschillende soorten marketing via verschillende kanalen.
Misschien is het belangrijkste van alles wel het volhouden. Als je jouw marketing niet structureel ingericht heb dan bestaat de kans dat er helemaal niets aan marketing gedaan wordt op drukke momenten.
Doddledays is een spaarprogramma waar laagdrempelige marketingtools ingebouwd zijn. Het begint al met het pasje: jouw reclame in de portemonnee van je klant. We helpen je elke dag tegen minimale kosten met zoveel mogelijk marketing bezig te zijn, zelfs op drukke momenten.
Deelnemers
Diensten
Welke marketingmogelijkheden biedt Doddledays?
- Van een geregistreerde klant is de postcode zichtbaar op een kaart. Hierdoor krijg je inzicht waar jouw klanten vandaan komen, of beter; waar nog niet. Met deze gegevens kun je bijvoorbeeld adverteren in gebieden waar je nog geen of weinig klanten hebt en het is erg handig voor je positionering.
- Deelnemende bedrijven zijn zichtbaar op www.doddledays.com. Jouw bedrijf krijgt hier een 'eigen' pagina (een landingspagina) welke je zelf kunt beheren. Wij zorgen voor een goede positie in bijvoorbeeld Google.
- Nieuwe deelnemers worden door ons gepromoot op Instagram en Facebook. Leuke acties waarbij extra punten te verdienen zijn door jouw klanten zullen wij onder de aandacht brengen.
- Doddledays heeft haar eigen TV uitzending (narrowcasting) waar naast actueel nieuws, weer en sport ook ruimte is voor advertenties.
- Met regelmaat versturen wij persberichten naar de lokale media over nieuwe ontwikkelingen van Doddledays. Hierin proberen we zoveel mogelijk deelnemers onder de aandacht te brengen.
- Alle deelnemers adverteren middels een reclamebanner op www.binnenstadnieuws.nl.
- Met Doddledays beschikt je over een instrument waarbij je offline en online onder de aandacht van jouw doelgroep komt en waarmee je bovendien eenvoudig kunt samenwerken met collega ondernemers.
85% van onze klanten gaf aan dat marketing bleef liggen in drukke periodes
Naast alle marketingactiviteiten die het spaarplatform met zich meebrengt kun je als deelnemer gebruik maken van onze expertise op onderstaande gebieden.
Steeds vaker zien we dat bedrijven alleen kiezen voor het hebben van een Facebookpagina boven een eigen website. Wij vinden dat elk bedrijf een website zou moeten hebben, al hoe klein jouw bedrijf ook is. Juist op deze website zou de positionering goed naar voren moeten komen en dan natuurlijk ook je openingstijden en contactgegevens.
Wij geloven heel erg in de mix van offline en online. Je hebt immers met jouw 'stenen' bedrijf iets wat internetbedrijven niet hebben. Kijk maar eens naar een grote retailer als Coolblue dat inmiddels zes winkels in Nederland geopend heeft.
Om de concurrentie met internetbedrijven aan te gaan zul je juist op internet aanwezig moeten zijn. Zorg voor een goede website, al zijn het maar 5 pagina's, en plaats hier regelmatig nieuws op. Bovenaan staan bij Google op goede zoekwoorden levert meer bezoekers op dan Facebook.
Wij maken zelf geen websites maar we weten er wel veel van af. We helpen je graag met contentmanagementsystemen als Joomla en WordPress. Daarnaast kunnen we je heel veel vertellen over zoekmachineoptimalisatie (SEO) en kunnen we je helpen met zoekmachine adverteren (SEA).
Onderstaande website hebben wij samen met MijnStadsfiets uit Hasselt gemaakt.
Loop je vast met je webwinkel, wil je meer bezoekers naar je webshop, heb je plannen om een webwinkel of een online catalogus (een webshop zonder bestelfunctie) te beginnen? Als Doddledays deelnemer helpen we je graag. Je mag ons alles vragen over webwinkels gemaakt in Magento, Prestashop, Woocommerce, Joomla VirtueMart of Joomla EShop. Ook kunnen we je op weg helpen met online webwinkels zoals Mijnwebwinkel.
MijnStadsfiets uit Hasselt heeft met onze hulp een online catalogus gemaakt. Mooi geworden toch?
Het versturen van een persbericht is een goede en goedkope manier om onder de aandacht te komen van een breed publiek. Deze vorm van Free Publicity wordt veel vergeten door ondernemers werkzaam in de detailhandel of horeca.
Het schrijven van een persbericht voor een winkel of restaurant is iets anders dan de berichten over grotere bedrijven zoals je die vaak in de kranten leest. Het mag allemaal wat 'luchtiger'. Je kunt het zelf schrijven en kant-en-klaar aanleveren aan een redactie.
Wat je nodig hebt is een nieuwtje (uitbreiding assortiment, nieuwe website, nieuwe menukaart, 2-jarig bestaan, enz), je positionering en zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt worden. Deze onderdelen voeg je samen tot een persbericht en verstuur je naar de plaatselijke en/of regionale media. Uiteraard zorg je ervoor dat het daarna op je eigen social media en website terecht komt.
Wij hebben er in de loop der tijd aardig wat geschreven voor onze deelnemers en kunnen je er alles over vertellen. Heb je moeite om zelf een persbericht voor je bedrijf te schrijven? Komt goed...
Als deelnemer van Doddledays krijg je een eigen landingspagina. Hier laten we zie wie je bent, waar je te bereiken bent en wat consumenten bij jou kunnen kopen.
Heb je binnen je complete assortiment een uniek artikel of dienst waarmee je Nederland snel wilt laten kennismaken? Wil je daarmee binnen niet al te lange tijd op de eerste pagina van Google komen te staan? Gaan we regelen. Hoe? Door naast je gewone website een professionele landingspagina te maken specifiek voor dit artikel of dienst. Wij helpen je graag met teksten, foto's en zoekwoorden.
Aan de hand van statistieken kunnen we samen met jou de landingspagina optimaliseren om een zo hoog mogelijk rendement te krijgen. Binnenkort vind je hieronder een aantal voorbeelden van pagina's zoals wij die samen met onze deelnemers gemaakt hebben.
Narrowcasting kan in een winkel worden gebruikt om klanten te informeren over nieuwe producten en aanbiedingen. Je hebt het vast ook wel eens gezien in het openbaar vervoer, in de horeca, in ziekenhuizen en gewoon op straat.
Wij beschikken over een eigen narrowcasting systeem (Doddledays TV) waar wij een uitzending verzorgen voorzien van o.a. landelijk nieuws, sport, weer, lokaal nieuws en reclame van jou en de overige deelnemers. Deze uitzending kun je in je eigen winkel vertonen op plaatsen waar mensen even moeten wachten.
Doordat andere deelnemers dezelfde uitzending laten zien komt je bedrijf ook in die bedrijven onder de aandacht. Een duidelijke win-win situatie en het gebruik van de software en de uitzending is ook nog eens helemaal gratis voor deelnemers. In Meppel en omstreken is het nu al zover dat bedrijven meer dan 7 uur per dag reclame maken in elkaars winkel!
Videomarketing is een goede manier om je product en of dienst aan te bieden. Het laat zien wat je in huis hebt en waar je voor staat. Plaats een video op je eigen website en op Youtube. Tegenwoordig wordt steeds vaker een aankoopbeslissing gemaakt op basis van wat men ziet.
Wij maken zelf geen video's maken maar kunnen je in contact brengen met specialisten op dit gebied. Uiteraard zorgen wij ervoor dat jouw bedrijfsvideo ook mee gaat draaien op Doddledays TV.
Hieronder een bedrijfspromotiefilm van Soy Beso uit Wolvega. Een mooi voorbeeld van hoe je in nog geen 2 minuten je bedrijf kunt presenteren.
Wil je jouw positionering kracht bij zetten dmv een professionele look & feel dan is het zaak om goed naar je huisstijl en uitstraling daarvan te kijken. Maak je zelf posters in Word? Gebruik je wel eens een afbeelding op Facebook die je bij Google afbeeldingen gevonden hebt?
Wij helpen je met je reclame. Onze vormgevers verwerken jouw huisstijl tot een professioneel geheel die je overal kunt gebruiken. Winkelposters, vloerstickers, autobelettering, stoepborden en zelfs je banner op Facebook.